Ennakossa: P.A.M.E.L.A.

​​​​​​Todellista Early Accessia

P.A.M.E.L.A.:n Early Access -taival alkoi kauniisti ilmaistuna kivikkoisesti. Infernaalisen pitkät lataustauot sekä epävakaa toimivuus saivat kauppasivun täyttymään negatiivisesta palautteesta. Teos oli käyttökelvoton ennen ensimmäistä korjaustiedostoa. Nyt paria kuukautta myöhemmin pöly on laskeutunut ja Edenin utopiassa pystyy jo samoilemaan melkein huoletta. Kiitettävästä korjaustahdista huolimatta kehittäjillä on edelleen vuori kiivettävänä.

Pelaaja herää kryounesta Edenin romahtaneessa kaupungissa. Varovainen ensivilkaisu kertoo paikan olevan autio. Missään ei näy ketään ja pimeys ahdistaa. Alitehoisen taskulampun valossa alkaa pikkuhiljaa ilmaantua vihjeitä siitä, mitä mahdollisesti on tapahtunut. Siellä täällä tönöttää jähmettyneitä kyborgeja, ja pian alkaa löytyä viitteitä jonkinlaisesta epidemiasta. Tunnelma on vahvasti kallellaan System Shockin suuntaan. Alkuasetelma vaikuttaa siis kiinnostavalta.

Esittelytekstin mukaan P.A.M.E.L.A. on sekoitus ensimmäisestä persoonasta kuvattua avoimen maailman selviytymistä, scifiä ja kauhua. Täytyy sanoa, että viimeksi mainitun voi unohtaa siinä vaiheessa, kun ensimmäinen zombia muistuttava kömpelö olio hyökyy päälle. Alun hyytävä tunnelma menee täysin pilalle.

Kauhunkiljahduksia aiheuttaa lähinnä ennakkoonkin mainostettu immersiota lisäävä käyttöliittymä. Kaikki info on upotettu Fallout-tyyppiseen rannetietokoneeseen, mikä on loistava idea, jonka tosin vesittävät karmea toteutus ja epäselvä ulosanti. Valikoihin ei yksinkertaisesti huvita mennä.

Toinen olennaisen karmea ratkaisu liittyy ympäristön tutkimiseen. Kaikki mahdollisia esineitä sisältävät astiat täytyy skannata ennen kuin ne voi avata. Skannausvaatimus koskee jopa avonaista roskapönttöä. Näin ollen ympäristön tutkiminen hyödyllisen sälän toivossa muuttuu tuskalliseksi viiden minuutin samoilun jälkeen.

Kävin innokkaana Edenin maailmaan. Pääsin hyvään alkuun, mutta oli pakko lopettaa. Myöhemmin huomasin tallennuksen palanneen aivan pelin alkuun. Hampaita kiristellen jatkoin etenemistä, kunnes jäin jumiin seinässä olevaan katkaisijaan. Tuon jälkeen pidin muutaman viikon tauon lepuuttaakseni hermojani. Paussi ei toiminut, sillä seuraavalla kerralla tallennustani ei enää ollut lainkaan. Jälleen uusi alku puhtaalta pöydältä – sekin päättyi pian valikoiden katoamiseen.

Voisi jopa väittää, että kyseessä on Early Accessia sanan varsinaisessa merkityksessä, eivätkä kuluneet kaksi kuukautta ole tilannetta korjanneet. Bugien ja muiden ongelmien vuoksi pelaaminen on tällä hetkellä kovin katkonaista. Keskimäärin kahden tunnin sessiosta noin puoli tuntia on aktiivista peliaikaa, joten tämän scifikauhun voi toistaiseksi jättää kotiin kasvamaan.

Galleria: 
ladataan kommentteja...