Ennakossa Forged Battalion

Sotaisien reaaliaikastrategiapelien kulta-aika ajoittui 90-luvulle, jolloin saimme nauttia sellaisista teoksista kuin Age of Empires 2, Warcraft 2, StarCraft sekä Red Alert. StarCraft 2:ta lukuun ottamatta tällä vuosituhannella on ollut hieman hiljaisempaa, eikä genre tunnu nauttivan kovinkaan suurta suosiota. Yrittäjiä ilmaantuu kyllä aina silloin tällöin, mutta yhtä suurta ongelmaa on vaikea selättää: kaikki hyvät ideat on jo nähty.

Tuttua huttua

Forged Battalion luottaa vanhoihin hyväksi havaittuihin rakennuspalikoihin, mutta yrittää samalla tuoda mukaan jotain uutta. Odotukset ovat jokseenkin korkeat, sillä kehittäjästudio Petroglyphin perustajat ovat entisiä Westwood Studiosin työntekijöitä.

Peruskaura on sitä samaa suoraviivaista toimintaa, jota näimme jo Dune 2:n aikaan: Tukikohdan rakennusta ja ylläpitoa, yksiköiden valmistusta sekä resurssien keräämistä. Siinä sivussa tuhotaan vihollisia ja suoritetaan yksinkertaisia tehtäviä. Ympärillä on jonkinlainen juonikin, joka sisältää perinteisen hyvän ja pahan taistelun trendikkään ilmastonmuutoksen ympärille kietoutuen.

Forged Battalionin juju on oman sotakoneiston luomisessa. Tehtävistä saatavilla kehityspisteillä voi ostaa uusia rakennuspalikoita yksiköiden luomiseen. Tankkeja tuhoava lentokone ja happotykillä varustettu solttu kuulostavat erittäin mukavalta lisäykseltä omaan armeijaan. Tällä hetkellä yksiköiden eroja on harmittavan vaikea huomata, sillä käytännössä voittoon riittää suurin tulivoima. Ei siis ole väliä minkälainen tykki tankissa on, kun yksiköiden määrä ratkaisee.

Forged Battalion

Pohjatyöt kunnossa

Tarina sisältää nykyisellään vain viisi tehtävää, minkä lisäksi taitojaan voi mitellä nettimatseissa sekä vanhassa tutussa Skirmish-moodissa. Mukana tulee myös kenttäeditori, joka vaatii jonkin verran opettelua. Omien tekeleiden jakaminen onnistuu kuitenkin helposti Steamin kautta.

Vähäisen tarinasisällön lisäksi Forged Battalionin heikointa antia on tällä hetkellä rankasti huijaava tekoäly. Pelaaja joutuu yleensä ankaran hyökkäyksen kohteeksi jo minuutin pelaamisen jälkeen, mikä tappaa peli-ilon hyvin nopeasti. Tämä tarkoittaa sitä että jokainen tehtävä muodostuu kilpajuoksuksi siitä, kuka kerkeää rakentaa eniten yksiköitä. Pitemmän päälle se ei ole järin kiinnostavaa.

Peruspalikat ovat kunnossa. Idea yksiköiden muokkauksesta on kiinnostava, valikot ja pelimekaniikkaa selkeitä eikä suurempia ongelmia ilmennyt. Tällä hetkellä teos toimii kuitenkin parhaiten moninpelin puolella ja tarinatilan rooliksi jää pelimekaniikkaan totuttaminen. Kunhan yksiköiden muokkaus, tekoäly sekä tarina saadaan paremmalle tolalle, niin kenties 2030-luvulla muistellaan Forged Battalionin hienoutta.

Galleria: 
ladataan kommentteja...